KVĚTENA KANÁRSKÝCH OSTROVŮ

28. 11. 2011

p1050101.jpgStále více lidí propadá kouzlu přírody Kanárských ostrovů. Zdejší krajina je totiž naprosto jedinečná, stejně jako její květena. Kromě množství endemických druhů rostlin zde mohou návštěvníci docela běžně spatřit i nádherné stromy a keře ze všech končin světa, kterým se tady daří často mnohem lépe než v jejich tisíce kilometrů vzdálené domovině. Výtečným pomocníkem na botanických toulkách po ostrovech může být i kniha, o níž je tato recenze.
Je to kniha ryze praktická, a její informacemi nabitý obsah oceníte již při třídění fotografií ze své dovolené. Naleznete v ní totiž takřka vše zelené, co jste na svých toulkách tamní přírodou, parky a botanickými zahradami nafotili! Lepší je však prohlédnout si knihu ještě před odjezdem, protože má schopnost budoucímu cestovateli mnohem více otevřít oči, a připravit jej na krásu, která je zde připravena pro vnímavého milovníka exotických rostlin! Zjistíte okamžitě, že Kanárské ostrovy nejsou ani zdaleka jenom strelície, prodávané v tržnicích nebo na letištích, nebo palmy a cykasy na nábřežích! Kniha má navíc docela šikovný formát, takže se přímo nabízí přibalit ji do zavazadla na cestu!
Publikace začíná několika krátkými kapitolkami, v nichž se čtenář seznámí s polohou a geologickým původem ostrovů, podnebím na nich panujícím i vývojem zdejší květeny. pict0048.jpgDále se setká také z užitkovými rostlinami zde pěstovanými, systémem ochrany zdejší přírody, až se dostane k velice praktické kapitolce, pojednávající o způsobu používání této knihy. Její systém je sice jednoduchý a přehledný, přesto je důležité jeho plné pochopení a osvojení, které čtenáři později ušetří mnoho drahocenného času a urychlí jeho orientaci v obrovském množství informací.
Následuje ilustrovaná část, nesmírně praktická a přínosná. Začíná důležitými botanickými výrazy, které jsou zde čtenáři podány formou zdařilých perokreseb, což je elegantní a přitom velice názorné řešení, s jakým se v literatuře bohužel zatím příliš často nesetkáváme! Stavba květů a stonků, tvary listů i květenství v celé jejich šíři, to vše úsporně, ale zároveň velice názorně na jediné dvoustraně! Následuje ilustrovaný klíč k určování mnoha desítek  čeledí rostlin, s nimiž se na svých toulkách ostrovy můžete setkat.
Právě podle jednotlivých čeledí jsou potom ve zbytku knihy řazeny jednotlivé rostliny v obrovském defilé stručných popisů a barevných fotografií. Po úvodní charakteristice každé čeledi následuje přehled jejích příslušníků. pict0622.jpgKaždý druh je uveden jménem latinským, českým (pokud existuje) a místním (španělským), které bývá v mnoha případech používáno třeba jen na jediném z ostrovů! Následují dva odstavce, z nichž první nese název „znaky“, a je to v podstatě stručný a výstižný popis rostliny. Druhý se nazývá „rozdíly“, a uvádí se v něm ještě další rostliny, s nimiž by mohl být výše popisovaný druh zaměněn! Velice užitečné! Text je vždy doplněn mapkou Kanárských ostrovů s označením výskytu dané rostliny. Nad mapkou nechybí piktogramy a číselné údaje o výšce rostliny v metrech, typu rostliny (keř, strom, jednoletka atp) a římskými číslicemi je vyznačena doba kvetení! Vše je přehledně a úsporně zpracováno, takže levá část každé dvoustrany patří zmíněným textům, zatímco na protilehlé straně (pravé) jsou barevné fotografie popisovaných rostlin!
Barevných fotografií kniha obsahuje více než šest stovek, jsou různé kvality, protože se většinou jedná o fotografie menších formátů a ilustračního charakteru. Svému účelu však beze zbytku slouží dokonale úplně všechny!
Jpict0199.jpgakmile tento dlouhý přehled končí, začíná pro běžného návštěvníka Kanárských ostrovů asi úplně nejdůležitější část knihy, věnovaná okrasným rostlinám. Je v ní uvedeno, popsáno a na výstižných fotografiích zobrazeno 48 druhů okrasných rostlin, nejčastěji pěstovaných a rostoucích na Kanárských ostrovech. Právě s nimi se běžný turista nejčastěji setkává v parcích či botanických zahradách, ale také v blízkosti obydlí místních, nebo i ve volné přírodě, kam byly postupně tyto rostliny zavlečeny. U těchto rostlin je v textu namísto mapky přírodního výskytu uvedena jejich původní domovina, zatímco ostatní části textu zůstávají stejné jako u rostlin původních!
V závěru knihy nechybí rejstříky českých a vědeckých jmen, a také přehled literatury o květeně Kanárských ostrovů. Prostor knihy je využit vskutku dokonale, takže potištěny jsou i obě předsádky, na nichž čtenář nalezne a jistě i uvítá ilustrovaný klíž k určení kanárských listnatých stromů a keřů podle znaků na listech! Málo vídaná německá preciznost je na této knize patrná na každičké její stránce!
Na své si v knize samozřejmě přijdou milovníci sukulentů, protože jich na Kanárských ostrovech roste opravdu hodně. Právě díky této knize jsem se začal alespoň trochu orientovat ve zdejších euforbiích, z nichž jsem do té doby spolehlivě rozeznával pouze notoricky známou Euphorbia canariensis. pict0503.jpgSvé místo zde samozřejmě mají rostliny rodu Aeonium a Aichryson, s nimiž se v přírodě ostrovů setkáváte v podstatě na každém kroku, a s některými dokonce v hojné míře i v ulicích měst! Také endemickým trpaslíkům a našim oblíbencům z rodu Monanthes je zde věnována celá dvoustrana s šesticí fotografií! Mnoho se dozvíte také o různých druzích opuncií (Opuntia) a zajímavé historii jejich pěstování na ostrovech!
Celá kniha je vytištěna na kvalitním křídovém papíru, což výrazně přispívá ke kvalitě fotografií. Navíc je dobře svázaná, takže její hřbet nepovolil ani po letech dosti častého používání. Když k tomu připočtu vcelku nápaditou a graficky dobře udělanou obálku, a především informacemi a fotografiemi nabitý obsah knihy, máme tu publikaci vskutku úžasnou a navýsost potřebnou pro každého, kdo je na Kanárských ostrovech rozhodnut dívat se pozorně kolem sebe!
Koupili jsme tuto knihu až několik let po jejím vydání, a byla (zřejmě díky dotacím) neskutečně levná! Určitě se vyplatí věnovat jejímu hledání trochu námahy. Nebo zbývá věřit, že se nakladatesltví rozhodne k dotisku, což je ale v dnešní ekonomické situaci málo pravděpodobné! Zbývá už jenom dodat, že kniha vyšla s podporou Akademie věd České republiky. A poděkovat všem, kteří se na jejím vzniku a cestě k českému čtenáři podíleli!
Kromě obálky knihy jsou na ilustračních snímcích z ostrova Tenerife turistka Ivana, kráčející pohořím Teno, Aeonium urbicum tamtéž, planika kanárská (Arbutus canariensis) z kopců nad městečkem Güímar a endemická Euphorbia canariensis.