Nová kniha o MRAZUVZDORNÝCH KAKTUSECH

28. 2. 2015

veres_book-ii_cover-2.jpgDonesla se ke mně dobrá zpráva, že se k vydání chystá další dobrá kniha. Řeknete si, jak mohu tvrdit, že bude dobrá, když ještě ani není nabízena svým čtenářům? Vše vysvětlím hned vzápětí. Nejprve se ale musím vrátit o dvanáct let zpátky. Když v roce 2003 vyšla kniha Gabriela Vereše „Mrazuvzdorné kaktusy Severnej Ameriky“, stal se z ní okamžitě bestseller, pokud se něco podobného o odborné pěstitelské knize v našich podmínkách vůbec dá říci, aby to neznělo nadneseně. Možná to tehdy bylo překvapením i pro samotného autora, každopádně se však jednalo o událost v pěstitelské literatuře zcela ojedinělou a dlouho nevídanou. Během krátké doby byl vyprodán celý dvoutisícový náklad té knihy, která by se svým zaměřením mohla zdát jako okrajová či příliš specializovaná. Troufám si tvrdit, že drtivá většina výtisků té knihy skončila v českých knihovnách, ačkoliv text byl psán v rodném jazyce autora, tedy ve slovenštině.
Důvodů proč měla kniha takový úspěch bylo hned několik. Byla vůbec první ucelenou publikací o pěstování mrazuvzdorných kaktusů, která u nás vyšla. Zároveň byla obsahově i graficky skvěle zpracovaná, a navíc cenově velice přijatelná. Tím hlavním důvodem byl ale sám její autor. Gabriel Vereš je totiž praktik, který v knize popisuje vlastní pěstitelské zkušenosti. A těch má opravdu na rozdávání. Je to člověk od malička pevně spjatý s přírodou, mající navíc vzácný dar srozumitelného jazyka, kterým dovede čtenářům své myšlenky a zkušenosti předat. Svým nadšením zároveň dokáže strhnout i potencionální zájemce o venkovní pěstování kaktusů, kteří o tom zatím třeba jen uvažovali.
Trvalo tedy dlouhých dvanáct let, než se Gabriel Vereš rozhodl vydat knihu novou. Jejím základem samozřejmě bude její veleúspěšná předchůdkyně z roku 2003, rozšířená však o nové poznatky a pěstitelské zkušenosti, druhy rostlin i jejich fotografie. Pěstování mrazuvzdorných kaktusů dosáhlo v posledních letech velkého rozmachu i značné popularity, a Gabriel Vereš samozřejmě po celou tu dobu zůstal v popředí všeho toho dění. Za tu dobu také přibylo mnoho nových pěstitelů, na které se jeho původní kniha vůbec nedostala, protože s její prodejem to tehdy byl opravdu nevídaný fofr. Když přijel pan Vereš přednášet k nám do Jihlavy na akci „Botanici na cestách“, kterou jsme tehdy po tři roky pořádali společně z nedávno zesnulým kamarádem Vlaďou Zatloukalem, přivezl sebou v tašce posledních pár výtisků své knihy, po nichž se v předsálí divadla doslova zaprášilo.
Za vznikem nové knihy opět stojí Jiří Štembera. Sám také pěstitel a milovník mrazuvzdorných kaktusů, ale především skvělý grafik, jehož rukopis v posledních letech nese časopis „Kaktusy“, jemuž dal moderní tvář a přehlednou i poutavou grafickou úpravu, která ho přivedla až na světovou úroveň. Pan Štembera byl také vydavatelem té první knihy, a samozřejmě jí dal konečnou podobu, aby každá její stránka přinášela čtenáři nejenom poučení, ale také radost. V roce 2013 pan Štembera založil web o mrazuvzdorrných kaktusech, protože už v té době všechno nasvědčovalo tomu, že druhá kniha Gabriela Vereše spatří světlo světa co nevidět. Stačí si v menu tohoto webu kliknout na „Kniha 2015“, a už se zájemci objeví první informace o ní. Součástí jeho webu www.kaktusy-etc.cz je i „Gabrielova stránka“, díky níž se návštěvník během okamžiku ocitne ve Sliači a můžete se kochat krásou rozkvetlých kaktusů i nádhernými pohledy na skalku manželů Verešových. Spousta lidí si pod pojmem mrazuvzdorné kaktusy stále ještě představuje jen pár opuncií v kamenném korytě, ale jejich pestrý svět jim dokonale otevře právě pohled na tu nádheru ve Sliači, a následně určitě i obsah připravované knihy.
Zároveň na tomto webu zájemci o chystanou knihu naleznou vyčerpávající informace o ní, včetně dotazníku, jehož vyplněním se dokonce mohou i tak trochu podílet na jejím vzniku i podobě, protože dostávají na výběr, zda by raději chtěli mít knihu v elektronické verzi, nebo dají přednost její klasické tištěné podobě, zda by uvítali, kdyby nová kniha byla v českém nebo slovenském jazyce (vypadá to prý zatím na první variantu!). Na webu si mohou také prohlédnout ukázky z původní knihy a udělat si tak už v předstihu představu, jak překvapivě pestrý ten svět mrazuvzdorných kaktusů ve skutečnosti je.
Když všechno půjde dobře, mohla by být nová kniha „Mrazuvzdorné kaktusy Severní Ameriky II.“ k dostání už letos na podzim, a zcela nepochybně se opět stane dobrým průvodcem po světě mrazuvzdorných kaktusů, který je každým rokem čím dál pestřejší. Průvodcem fundovaným a praktickým, protože Gabriel Vereš do ní znovu vkládá veškeré své zkušenosti a znalosti, a ty jsou vskutku bohaté a obdivuhodné.
Na zmíněném webu naleznete i kontakty, na nichž vám určitě odpoví na případné dotazy, týkající se připravované knihy. Nezbývá tedy, než se těšit na letošní podzim, kdy se kniha vydá na cestu ke svým čtenářům a milovníkům kaktusů z dalekých krajin , které českou zimu bez problémů přežijí i pod sněhovou peřinou!